کد مطلب:5553 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

مشورت در دوران حکومت نبی اکرم
یكی از عوامل موفقیت پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله در پیشبرد هدف های اسلامی، مسأله مشورت بوده است.

آن حضرت صلی الله علیه وآله نشان داد كه با مشورت و رعایت اصول و مبانی مدیریت می توان جامعه را در موقعیت های بحرانی به سلامت اداره كرد و خودرأیی و خودسری را، كه از بزرگ ترین آفت های فرهنگی و اجتماعی است، از ساحت اجتماع دور ساخت.

آن حضرت به همگان آموخت كه همه انسان ها، حتّی آنان كه از فكر قوی برخوردارند و صاحب بهترین افكار و اندیشه اند، به مشورت نیازمندند و اگر خود را از مشاوره با دیگران بی نیاز بینند، خوی استبداد و استكبار می یابند.

اما اگر با مردم مشاوره و رایزنی داشته باشند و شخصیّت و دیدگاه های آنان را نادیده نگیرند و از استعدادهای آنان بهره برند، نه تنها از خطر فرو رفتن در استبداد دور می گردند؛ بلكه به آرا و اندیشه های محكم و متقن دست می یابند.

تجارب تاریخی نشان داده است كه بهترین افراد و محكم ترین نظام ها در صورت فرورفتن در استبداد به هلاكت می رسند، جنبه مردمی خود را از دست می دهند و در مسیر انحطاط می افتند.

امیرمومنان علیه السلام فرمود: «من استبد برأیه هلك»؛ هركس استبداد رأی ورزد، هلاك می شود.

«لاظهیر او ثق من المشاوره»؛ هیچ پشتیبانی مطمئن تر از مشورت نیست.

در مكتب اسلام مشورت كردن عین هدایت است؛ گرد آوردن خوبی ها و خیرها در پرتو این سنت حسنه به دست می آید و هر كه با خردمندان مشورت كند، از انوار خردهای آنان فروغ می گیرد: «من المشاور ذوی العقول استضاء بانوار العقول».